tisdag 17 mars 2009

Förbudsnarkomanerna slår till igen


Nu har kristdemokraterna äntligen hittat en profilfråga som kan säkra riksdagsplatserna i nästa val. Det är Ella Bohlin, (kd)'s toppnamn till Europaparlamentet som visar vägen med en debattartikel i dagens Expressen. För att uppmuntra Ella skickade jag följande mail:

Hej Ella!

Jag läste din debattartikel i Expressen där du förespråkar ett snusförbud även i Sverige. Jag blev mycket bekymrad över att se en sån förbudsiver från en (kd)'are. Förbud bör väl ändå undvikas om det inte finns synnerligen starka vetenskapligt belagda hälsoskäl. I annat fall anser jag att den personliga friheten är hotad. Rent taktiskt är det inte heller den här sortens frågor som (kd) ska driva för att locka väljare i nästa val.

Kd's principprogram säger: "Människosynen utgår från att människan till sin natur är rationell eller förnuftig, vilket ger henne frihet och möjlighet att välja mellan ont och gott. Hon är moraliskt medveten och råder över sina egna handlingar." Om jag tillämpar detta på företeelser som enbart berör den enskilde individen och som har liten hälsopåverkan så borde (kd)'s linje vara: "Informera om eventuella risker men låt individen fatta sitt eget beslut". Till företeelser av denna typ kan man t.ex. räkna snus, läsk, godis, kaffe, solarium, vin, vitt mjöl, mobiltelefoner. Listan kan göras lång!

Ingen seriös vetenskapsman kan påstå att hälsoriskerna förknippade med snus är annat än små. När det gäller snusets farlighet så finns ju väldigt få och osäkra belägg. Det tydligaste kopplingen när det gäller snus och cancer påstås vara för bukspottskörtelcancer. Den förhöjda risken som snus ger för denna cancerform ligger t.ex. på samma nivå som mellan sockerintag och bukspottskörtelcancer, och då räcker det med ett par glas saft eller läsk om dagen för att höja risken i motsvarande grad. Dessutom är bukspottscancerfrekvensen i Sverige en av de lägsta i Europa (tros vår unikt höga snuskonsumtion). Med tanke på kopplingen socker-övervikt-överdödlighet så skulle ett totalförbud för socker vara mycket mer välmotiverat så varför inte börja med det? Det vore också lika fel men skulle åtminstone visa på någon vetenskaplig stringens. Om du vill ha referenser på dessa uppgifter så skickar jag gärna några länkar.

Läs gärna min artikel på Newsmill från förra veckan i detta ämne. En genomläsning av David Eberhards "Trygghetsnarkomanernas land" kan jag också starkt rekommendera.

Med vänliga hälsningar och med hopp om tillnyktring i snusfrågan :-)

Stig Moberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Stickan's Blogg

Välkommen till Stickan's Blogg. Här kommer jag att skriva om det som intresserar mig för tillfället. I början var det mycket snus och politik men på senaste tiden har det mest varit klimat.